مکانیزم باز و بسته شدن انواع درب و پنجره دوجداره

مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره

خیلی خوب است که درباره مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره و انواع آن بدانیم تا یراق آلات آن عمر بیشتری داشته باشند و عایق بندی خوبی را هم در اثر استفاده های مکرر از پنجره دوجداره شاهد باشیم. در صورت استفاده صحیح از پنجره های دوجداره، به یراق آلات هم آسیب وارد نمی شود.

اگر نحوه صحیح از باز و بسته شدن پنجره دوجداره را ندانید، شاید خیال شود که، پنجره ها ایراد دارند با رگلاژ درستی ندارد. پس در این مطلب همراه ما باشید تا درباره مکانیزم باز وبسته شدن درب دوجداره بیشتر بدانیم.

مکانیزم باز وبسته شدن انواع درب و پنجره دوجداره

مکانیزم باز وبسته شدن انواع درب و پنجره یو پی وی سی
مکانیزم باز وبسته شدن انواع درب و پنجره دوجداره

انواع مختلفی از درب و پنجره دوجداره هستند که باید درباره نحوه باز و بسته شدن درست آن بدانیم. از انواع درب و پنجره دوجداره می توانیم گزینه های زیر را نام ببریم تا در ادامه درباره هر کدام شرح داده شود.

  • درب و پنجره دوجداره سوئیچی
  • پنجره دوجداره فولکس واگنی
  • درب و پنجره دوجداره آکاردئونی
  • پنجره دوجداره کلنگی
  • پنجره دوجداره کشویی
  • پنجره دوجداره دو حالته

نحوه باز و بسته شدن دوجداره سوئیچی

باز شدن درب دوجداره سوئیچی می تواند به صورت بیرونی و یا داخلی باز و بسته شود. که این به فضای قرار گرفتن درب و نظر مشتری بستگی دارد.

مدل های داخل بازشو، به این صورت عمل می کنند که باید دستگیره به سمت پایین فشار داده شود. در نتیجه در هم به سمت داخل باز خواهد شد. برای بستن هم باید لنگه بازشو فشار اورده شود و در این صورت درب محکم بسته می شود. یراق را هم به طرف بالا اورده و درب کامل بسته خواهد شد.

درباره مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره سوئیچی بیرون بازشو هم، دستگیره باید به سمت پایین فشار اورده شود. پس درب باز می شود. بستن آن هم بسیار ساده است. برای بستن این نوع درب، لنگه بازشو را باید فشار داد تا درب محکم بسته و کیپ شود. در ادامه باید دستگیره به سمت بالا بیاید تا یراق الات عمل کرده و درب کیپ و بسته شود.

در حالت کلی در نوع بیرون بازشو و داخل بازشو، مدل و حالت به هم شبیه است و در حالت مشابه انجام می شود.

مکانیزم باز وبسته شدن درب و پنجره فولکس واگنی

درب و پنجره فولکس واگنی
مکانیزم باز وبسته شدن درب و پنجره فولکس واگنی

مکانیزم باز وبسته شدن درب و پنجره فولکس واگنی در گروه پنجره های نوع کشویی قرار دارند. اما یک تفاوت دارند و آن این است که در مدل فولکس واگنی، عایق بندی بهتری وجود دارد. اگر که فکر می کنید، مکانیزم باز وبسته شدن درب و پنجره دوجداره فولکس واگنی، عجیب غریب و سخت است باید بگوییم که اینگونه نیست و بسیار هم راحت و آسان است.

برای باز و بسته شدن پنجره فولکس واگنی فقط کافی است که، دستگیره پنجره به سمت چپ و راست چرخانده شود. باید دستگیره در حالت میانی قرار بگیرد. لنگه بازشو را هم کمی به سمت جلو باید هل داد. با فشاری که با دستتان به لنگه بازشو و ثابت وارد می آورید می توانید، پنجره را باز کنید. از این روش خیلی راحت می توانید پنجره های فولکس واگنی را باز نمایید.

به این مورد دقت نمایید که اگر لنگه بازشو را در جهت مخالف لنگه ثابت، فشار دهید؛ پنجره مانند حالت اول شده و لنگه هم داخل خواهد رفت.

باز و بسته شدن دوجداره آکاردئونی

در مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره آکاردئونی باید گفت که، برای باز شدن ان فقط نیاز است تا لنگه بازشو را مثل یک آکاردئون روی محور افقی پنجره به حرکت دراورده و بستن ان هم ساده تر و در خلاف جهت بازشدن خواهد بود.

باز و بسته شدن دوجداره کلنگی

لنگه بازشو در پنجره های دوجداره کلنگی به صورت چفت و زبان است. مورد جالب درباره طراحی این مدل از پنجره های یو پی وی سی این است که؛ دستگیره ندارند و فقط از سمت بالا و پایین می توانند باز و بسته شوند.

برای مکانیزم باز وبسته شدن درب و پنجره دوجداره از نوع کلنگی باید، لنگه بازشو را به طرف پایین اورده و چفت باید از زبانه خارج شود. می توان با این کار، پنجره های کلنگی را تا حدود 45 سانتی متر باز کرد.

برای بستن آن هم می توان بر خلاف حرکتی که برای باز شدن ان انجام شده است، لنگه بازشو را حرکت داد. لنگه هم در داخل زبانه قرار گرفته و بسته خواهد شد.

باز و بسته شدن پنجره های دوجداره کشویی

چگونگی بسته شدن پنجره های دوجداره کشویی
باز و بسته شدن پنجره های دوجداره کشویی

از پرفروش ترین پنجره های دوجداره می توان نوع کشویی اشاره داشت. این مدل باز و بسته شدن راحت تری نسبت به مدل های دیگر دارد. در ضمن مزیت دیگری هم که تن مدل از پنجره های دوجداره دارند این است که، جای زیادی هم اشغال نمی کنند. برای باز کردن این نوع دوجداره فقط دستگیره را تا جایی چرخانید که در قسمت میانی قرار بگیرد و در ادامه پنجره را در محور افقی و ریل خودش هل داده تا باز گردد. به این صورت پنجره دوجداره کشویی باز خواهد شد. برای بسته شدنش هم دقیقا بر عکس این کار باید انجام بگیرد.

باز و بسته شدن دوجداره دوحالته

این نوع از دوجداره ها هم دستگیره و هم لولا دارند. برای باز کردن باید دستگیره ر به سمت طرفین یعنی راست و چپ، چرخانده شود تا دستگیره در قسمت میانی جای بگیرد. وقتی که دستگیره در قسمت میانی قرار گرفت، مثل پنجره های تک حالته فقط از سمت راست و چپ باز و بسته می شوند.

در نهایت

در این مطلب درباره مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره در مدل های مختلف شرح داده شد. اهمیت این مورد برای نگهداری صحیح و جلوگیری از فرسودگی و خراب شدن پنجره های دوجداره می باشد. برای خرید انواع پنجره های دوجداره از فروشگاه پنجره آسمان می توانید اقدام نمایید.

سوالات متداول مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره

باز شدن پنجره تک حالته چگونه است؟

دستگیره را باید به طرف راست و یا چپ چرخانید تا دستگیره در قسمت میانی قرار بگیرد و درب باز شود.

برای آگاهی از نحوه باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره از کجا اطلاعات بگیریم؟

بهترین منبع برای دانستن مکانیزم باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره، خود واحد سازنده و تولید کننده است.

اگر باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره به درستی انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟

به لولاها و یراق آلات صدمه و اسیب وارد می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *